image

E-handel 101 – Köp och sälj har aldrig varit enklare

September 08, 2021

Strativ

E-handel kort historia

Handel innebär överföring av varor eller tjänster från en person eller enhet till en annan, ofta i utbyte mot pengar. Ekonomer hänvisar till ett system eller nätverk som tillåter handel som en marknad. Traditionellt sett har handeln inneburit utbyte av varor och tjänster, men pengar bidrog till att handeln har moderniserats och förenklats så att transaktionerna kan ske mer frekvent, eftersom valuta för tillit sätter ett värde som ser till att handeln sker säkert.

E-handel-Kort-Historia.jpg

Från 1970-talet har de första teknikerna för e-handel börjat att introduceras och i mitten på 1980-talet kan vi säga att de första e-handelstransaktioner börjat att ske. På 1990-talet har i och med utbredningen av internet också e-handel blivit allt mer utbrett och mer accepterat som ett handelsalternativ. De senaste 20 åren har handel över internet blivit en standard och idag är vi vana att handla produkter och tjänster med hjälp av några enkla klick eller touch.

Vad är E-handel?

E-handel eller elektronisk handel sker på Internet, och är aktiviteten att elektroniskt köpa eller sälja produkter på onlinetjänster, därav även kallad online-handel. Den möjliggörs tack vare teknik som mobilhandel, elektronisk överföring av pengar, hantering av leveranskedjor, internetmarknadsföring, transaktions behandling online, elektronisk datautbyte (EDI), lagerhanteringssystem och automatiserade datainsamlingssystem.

Vad-ar-E-handel.jpg

För e-handel används det vanligtvis webbläsare i åtminstone en del av en transaktions livscykel, även om den också kan använda annan teknik som e-post. Typiska e-handelstransaktioner inkluderar inköp av produkter eller tjänster.

E-handel stöds av elektronisk verksamhet som innebär att en webbshop behöver vara integrerad med andra mjukvaror. Onlineföretag eller elektronisk verksamhet är alla typer av affärer eller kommersiella transaktioner som inkluderar att dela information över internet. Handel utgör utbyte av produkter och tjänster mellan företag, grupper och individer och kan ses som en av de viktigaste aktiviteterna i alla företag. Elektronisk verksamhet fokuserar på användningen av informations- och kommunikationsteknik för att möjliggöra verksamhetens externa aktiviteter och relationer med individer, grupper och andra företag, samt avser affärer med hjälp av internet.

Det bästa med e-handel är att den tillåter kunder att övervinna geografiska hinder och tillåter dem att köpa produkter när som helst och var som helst. Online och traditionella marknader har olika strategier för att bedriva affärer. Traditionella återförsäljare erbjuder färre sortiment av produkter på grund av hyllutrymme där online-återförsäljare ofta inte har något lager utan skickar kundorder direkt till tillverkningen.

Prisstrategierna är också olika för traditionella och onlinebutiker. Traditionella återförsäljare baserar sina priser på butikstrafik och kostnaden för att behålla lager. Onlinebutiker baserar priserna på leveranshastigheten. Givetvis tas det även andra kostnader med i beräkningen när man bestämmer det slutgiltiga priser, men grund skillnaderna är enligt ovan.

Den moderna e-handelstrender rekommenderar företag att flytta den traditionella affärsmodellen där fokus på “standardiserade produkter, homogen marknad och lång produktlivscykel” till den nya affärsmodellen där fokus på “varierade och anpassade produkter”. E-handel kräver att företaget har förmågan att tillgodose flera kunders olika behov och förse dem med ett bredare produktsortiment.

Med fler produktval blir informationen om produkter som kunderna kan välja och uppfyller deras behov avgörande. För att rikta massanpassningsprincipen till företaget föreslås användning av rekommendatorsystem. Detta system hjälper till att rekommendera rätt produkter till kunderna och hjälper kunderna att fatta beslutet under inköpsprocessen. Rekommendatörssystemet kan drivas genom de toppsäljarna på webbplatsen, kundernas demografi eller konsumenternas köpbeteende.

Logistik för e-handel

Logistik-for-e-handel.jpg

Logistik inom e-handel handlar främst om uppfyllelse, dvs om att leverera produkter på rätt plats inom rimlig tid. Onlinemarknader och återförsäljare måste hitta det bästa möjliga sättet att fylla order och leverera produkter. Små företag brukar styra sin egen logistiska verksamhet eftersom de inte har möjlighet och resurser att anlita ett externt logistikföretag. De flesta stora företag anlitar en leverans firma som tar hand om ett företags logistiska behov. I motsats till vanlig missuppfattning finns det betydande hinder för inträde i e-handel och logistik är en av de främsta hinder.

E-handel under Covid-19 och framtiden

I mars 2020 nådde den globala detaljhandelns webbplatstrafik 14,3 miljarder besök, vilket innebär en ökad e-handel utan motstycke under avstängningen 2020. Studier visar att så många som 29% av de undersökta shopparna uppger att de aldrig kommer att gå tillbaka till att handla personligen igen; i Storbritannien uppger 43% av konsumenterna att de förväntar sig att fortsätta handla på samma sätt även efter att lockdown är över.

E-handel-under-Covid-19-och-framtiden.jpg

Detaljhandelsförsäljning via e-handel visar att COVID-19 har en betydande inverkan på e-handeln och dess försäljning förväntas nå 6,5 biljoner dollar år 2023. Vi kan konstatera att branschen kommer att fortsätta att expandera och locka fler aktörer, på konsumentsidan likaså på B2B sidan.

Har du funderingar om att starta upp egen verksamhet inriktad mot e-handel, så kommer du självklart att behöva en e-handelsplattform. Plattformen kan du utveckla själv, givetvis om du kan programmera i exempelvis Magento eller WooCommerce. Besitter du inte dessa kunskaper själv, då återstår det att anlita proffs, det vill säga ett IT-utvecklingsföretag som kommer att hjälpa dig med att hitta rätt lösning.

E-handel med Strativ

Strativ AB är din självklara utvecklingspartner med smarta lösningar för e-handel. Vårt dedikerade utvecklingsteam har expertis inom både Magento och WooCommerce, för utveckling av e-handelsplattformar. Under arbetsprocessen fokuserar vi alltid på att skapa konverterade webbshoppar med responsiv design, som ger bästa förutsättningar till framgångsrik e-handel.

E-handel-med-Strativ.jpg

Ett superbra exempel på en mer avancerad webbshop går att finna i lösningen som vi utvecklade för My Mall Sweden AB, som har allt för ditt hem och fritid. Eftersom My Mall samarbetar med många olika leverantörer, från olika domän branscher, utmaningen låg i att skapa en samlingspunkt för interaktion mellan olika parter i syfte att sälja och köpa varor. Detta innebär att man ville ge även möjlighet till leverantören att driva en egen butik för att sälja sina produkter via My Mall plattformen.

Utvecklingsteamet på Strativ har med hjälp av Magento utvecklat en e-handelsplattform som är även mobil och SEO optimerad, som går bra att finna på My Mall hemsidan. Systemet består av en skalbar backend och responsiv frontend i molnet, samt många integrationer med tredje parts betalningssystem och andra importtjänster från olika leverantörer. Plattformen är utvecklad i syfte att leverera värde till My Mall verksamheten genom datadrivna resultat som främjar ökad handel.

Plattformen som vi har utvecklat fungerar idag med mer än 400 tusen produkter i My Mall online-lager, samt med kontinuerlig tillväxt i köparantal sedan lanseringen i februari 2019. Vårt utvecklade system tjänar en stor del av deras affärsverksamhet. Systemet gör det lättare för olika intressenter att hantera onlineaffärer med bättre effektivitet. En del automatisering implementeras som gör användarupplevelsen snabbare och smidigare.

En smart lösning för smidig online handel!

Nu har du fått en närmare inblick i världen av e-handel, så tveka inte att boka ett kostnadsfritt möte med oss för att diskutera möjligheter för din blivande verksamhet, eller kanske uppgradering av den befintliga. Vi arbetar med alla typer av kunder, men varje kund är unik för oss enligt Strativs TMR modellen.

Du kan klicka här eller här för att komma till kontaktformuläret.

Oavsett…

Du är bara några klick bort från en smart lösning för din verksamhet!

…eller här.

Tack för din tid!

Läs mer om…

IT-utveckling

IT utveckling för Smart Society

Smart IT utveckling – hur den går till

Kommunikation

Tydlig budskap och förståelse

Systemutveckling

Systemutveckling: kostnadseffektiva och flexibla IT lösningar för bättre konkurrenskraft

Webbutveckling 101 – utveckla ditt företag till nya nivåer!

Apputveckling 101 – hela Världen i din Smartphone

Hemsida 101 – Syns du inte, så finns du inte!

Låt oss hjälpa dig!

Vill du få reda på mer om våra produkter och tjänster? Då är du varmt välkommen att boka in ett möte med oss! Det är superlätt - du behöver bara fylla i dina kontaktuppgifter, och vi tar hand om resten. Vi ser fram emot att chatta med dig och besvara alla frågor du kan tänkas ha!

Genom att klicka på "Boka möte" godkänner du våra användarvillkor och integritetspolicy.

Eller kontakta mig!

694DF4B8-6BDB-4081-8532-1660A7A5E88C_1_105_c 1.png

Kristoffer Göransson

Försäljningschef