image

WooCommerce webshop för smart och säker e-handel 2022

December 15, 2021

Strativ

WooCommerce som en del av e-handel

WooCommerce är världens populäraste e-handelslösning med öppen källkod som är kopplad till WordPress. Det är designat för små till stora onlinehandlare som vill smidigt nå ut till marknaden. Plattformen lanserades den 27 september 2011 och blev snabbt populärt för sin enkelhet att installera och anpassa.

En annan fördel är bas produktens marknadsposition som gratisprogram, även om många av dess valfria tillägg är betalda och proprietära. WooCommerce som en del av e-handel har blivit en självklarhet för många e-handlare.

image

Vad är E-handel?

E-handel eller elektronisk handel sker på Internet, och är aktiviteten att elektroniskt köpa eller sälja produkter på onlinetjänster, därav även kallad online-handel. Den möjliggörs tack vare teknik som mobilhandel, elektronisk överföring av pengar, hantering av leveranskedjor, internetmarknadsföring, transaktions behandling online, elektronisk datautbyte (EDI), lagerhanteringssystem och automatiserade datainsamlingssystem.

För e-handel används det vanligtvis webbläsare i åtminstone en del av en transaktions livscykel, även om den också kan använda annan teknik som e-post. Typiska e-handelstransaktioner inkluderar inköp av produkter eller tjänster.

E-handel stöds av elektronisk verksamhet som innebär att en webbshop behöver vara integrerad med andra mjukvaror. Onlineföretag eller elektronisk verksamhet är alla typer av affärer eller kommersiella transaktioner som inkluderar att dela information över internet. Handel utgör utbyte av produkter och tjänster mellan företag, grupper och individer och kan ses som en av de viktigaste aktiviteterna i alla företag.

Elektronisk verksamhet fokuserar på användningen av informations- och kommunikationsteknik för att möjliggöra verksamhetens externa aktiviteter och relationer med individer, grupper och andra företag, samt avser affärer med hjälp av internet.

Det bästa med e-handel är att den tillåter kunder att övervinna geografiska hinder och tillåter dem att köpa produkter när som helst och var som helst. Online och traditionella marknader har olika strategier för att bedriva affärer. Traditionella återförsäljare erbjuder färre sortiment av produkter på grund av hyllutrymme där online-återförsäljare ofta inte har något lager utan skickar kundorder direkt till tillverkningen.

Prisstrategierna är också olika för traditionella och onlinebutiker. Traditionella återförsäljare baserar sina priser på butikstrafik och kostnaden för att behålla lager. Onlinebutiker baserar priserna på leveranshastigheten. Givetvis tas det även andra kostnader med i beräkningen när man bestämmer det slutgiltiga priser, men grund skillnaderna är enligt ovan.

Den moderna e-handelstrender rekommenderar företag att flytta den traditionella affärsmodellen där fokus på “standardiserade produkter, homogen marknad och lång produktlivscykel” till den nya affärsmodellen där fokus på “varierade och anpassade produkter”. E-handel kräver att företaget har förmågan att tillgodose flera kunders olika behov och förse dem med ett bredare produktsortiment.

Med fler produktval blir informationen om produkter som kunderna kan välja och uppfyller deras behov avgörande. För att rikta massanpassningsprincipen till företaget föreslås användning av rekommendatorsystem. Detta system hjälper till att rekommendera rätt produkter till kunderna och hjälper kunderna att fatta beslutet under inköpsprocessen. Rekommendatörssystemet kan drivas genom de toppsäljarna på webbplatsen, kundernas demografi eller konsumenternas köpbeteende.

Vad är WooCommerce?

WooCommerce är ett självklart val om man vill sätta upp en online shop, eftersom det erbjuder allt du behöver för att komma igång med din e-handel. Du kan enkelt sätta upp din webbshop och bygga den vidare beroende på i hur stor omfattning sker din e-handel.

Så WooCommerce är en e-handelslösning för smidig e-handel, där du har möjlighet att anpassa din webshop precis hur du vill i enlighet med verksamhetens krav. Lätt att komma igång med, anpassningsbar och smidig att använda, så vad är WooCommerce om inte allt du behöver för att kunna bedriva din e-handel framgångsrikt.

image

Vad kostar WooCommerce?

Gratis som bas produkt, men har valfria tillägg som kostar. Det finns hundratals tillägg och över tusen plug-ins som kan kopplas till bas produkten. Mer om dessa kan du läsa här och se vilket tillägg som skulle passa din e-handelslösning och därefter kolla upp priset. Vad det kostar i slutändan beror helt på hur mycket extra tillägg du vill använda för din e-handel.

Hur använder jag WooCommerce?

Du använder WooCommerce genom att koppla det till WordPress. På några minuter är integrationen klar och då får du säkra betalningar, konfigurerbara fraktalternativ och mer direkt ur lådan – gratis. Alla dessa egenskaper som är gratis, är nödvändiga för att komma igång med e-handel. Hur du senare använder WooCommerce beror helt på din typ av e-handel och omfattning på den.

WooCommerce webshop

Vill du senare gå in på djupet och anpassa din webshop med olika tillägg, så kan du göra det genom enkla integrationer. Som vi sa tidigare, är WooCommerce byggt på det sättet att det är enkelt att bygga på. Däremot ska man vara medveten att tillägg och plugins kostar extra och just därför ska du vara försiktigt med dessa.

Din e-handel ska nog generera en viss inkomst innan du investerar för mycket. Det tar tid att bygga upp en webshop och med denna plattform kan du göra en hel del gratis, så därför passa på att bygga din egna WooCommerce webshop.

Betalningslösningar för WooCommerce i Sverige

WooCommerce är en e-handelsplattform som fungerar med flera tredjepartslösningar än någon annan plattform. Givetvis så finns det flera betalningslösningar för WooCommerce i Sverige. Det är framförallt det som gör plattformen till en mer flexibel lösning än många andra plattformar på marknaden.

För vad är syftet med e-handel om man inte kan ta betalt på ett smidigt och tryggt sätt?! Du kan se hela listan över betalningslösningar som WooCommerce erbjuder och enkelt hitta vilka som skulle kunna passa din verksamhet i Sverige. Men de två huvudsakliga är Swish och Klarna.

Swish WooCommerce

Det är exempelvis enkelt att sätta upp och möjliggöra betalningar via Swish via vissa betaltjänster som är kompatibla med Swish. Du kommer att behöva ett SSL-certifikat för din webbshop – men det får du utan kostnad beroende på vilken webbhotell du använder.

Integrationen med Swish görs enkelt och erbjuder dina kunder den snabbaste betalningsalternativet om de vill betala hela summan direkt. Swish WooCommerce är den smidigaste betalningslösningen för din webshop och smidig e-handel. Däremot är den inte optimal för kunder som vill delbetala sin inköp. Därför har vi Klarna.

WooCommerce Klarna

Med WooCommerce Klarna kan du erbjuda kredit till dina kunder, som betyder uppdelade betalningar. Det betyder att kunden får sina produkter levererade innan de betalar hela summan. Integrationen med Klarna är smidig, men av erfarenhet kan vi säga att det kan vara problem med kommunikationen med Klarna servrar. Problemet ligger hos Klarna, snarare än hos WooCommerce.

image

Den största fördelen med Klarna betalningslösningen är att kunden kan beställa produkten från dig och delbetala till Klarna. Det innebär att du inte behöver bry dig om ifall kunden slarvar med betalningarna, eftersom Klarna tar hand om detta, men du får ändå hålla koll på hur betalningar sköts. För du vill ju inte ha kunder med dålig betalningsförmåga, eftersom dessa kommer inte kunna handla mycket i det långa loppet.

WooCommerce lösningar med Strativ

Strativ AB är din självklara utvecklingspartner med smarta lösningar för e-handel. Vårt dedikerade utvecklingsteam har expertis inom både Magento och WooCommerce, för utveckling av e-handelsplattformar. Under arbetsprocessen fokuserar vi alltid på att skapa konverterade webbshoppar med responsiv design, som ger bästa förutsättningar till framgångsrik e-handel.

Några exempel på webshoppar vi har utvecklat med WooCommerce:

Nu har du fått en närmare inblick i världen av e-handel med WooCommerce, så tveka inte att boka ett kostnadsfritt möte med oss för att diskutera möjligheter för din blivande verksamhet, eller kanske uppgradering av den befintliga. Vi arbetar med alla typer av kunder, men varje kund är unik för oss enligt Strativs TMR modellen.

Du kan klicka här för att komma i kontakt med oss!

Låt oss hjälpa dig!

Vill du få reda på mer om våra produkter och tjänster? Då är du varmt välkommen att boka in ett möte med oss! Det är superlätt - du behöver bara fylla i dina kontaktuppgifter, och vi tar hand om resten. Vi ser fram emot att chatta med dig och besvara alla frågor du kan tänkas ha!

Genom att klicka på "Boka möte" godkänner du våra användarvillkor och integritetspolicy.

Eller kontakta mig!

694DF4B8-6BDB-4081-8532-1660A7A5E88C_1_105_c 1.png

Kristoffer Göransson

Försäljningschef